7 tips van twee Hardenbergse ondernemers
De tweede aflevering van de podcastserie Deurpak’n staat online. In deze aflevering van Deurpak’n hebben we het over het behoud van personeel. Deze keer zijn Margé Hans van restaurant De Rheezerbelten en Patrick Mulder van De Branderij te gast. Zij geven jullie hun beste tips uit de praktijk.
Over onze Deurpakkers
De Rheezerbelten en De Branderij zijn twee compleet verschillende bedrijven, maar hebben allebei te maken met de uitdaging om personeel te binden en te behouden.
In deze blog lees je de highlights uit de tweede aflevering. Liever luisteren? Klik dan op onderstaande podcast player of luister DEURPAK’N op Spotify.
De Rheezerbelten
Restaurant de Rheezerbelten is een werkplek waar jonge mensen zich thuis voelen. “Er werken oproepkrachten, maar ook veel vaste krachten. Het is een hecht team waarin iedereen goed op elkaar is ingespeeld. Dat is ook nodig met alle pieken en dalen die de horeca kent,” vertelt eigenaar Margé Hans.
“De horeca heeft een negatief imago. Je verdient weinig en moet werken als anderen vrij zijn. Goed werkgeverschap is daarom onze uitdaging en wij hechten hier veel waarde aan. Samen de lasten dragen en allemaal soms een weekend vrij zijn, is voor ons jonge personeel belangrijk. Wij snappen dat medewerkers een sociaal leven hebben naast het werk.”
De Branderij
De Branderij is een sociale onderneming, waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken. “Hier zijn mensen echt zichzelf. Dat lijkt heel eenvoudig, maar het maakt de cultuur en sfeer dit je wilt. Op zo’n plek willen mensen graag werken,” vertelt Patrick Mulder enthousiast.
Bij de sociale onderneming zijn de commerciële belangen minder belangrijk dan het sociale aspect. “We kijken veel naar wat we voor onze medewerkers te bieden hebben. Natuurlijk moeten we ook commercieel denken, maar vooral het sociaal aspect is voor De Branderij belangrijk.”
Personeelstekort
In de horeca is het personeelstekort behoorlijk aanwezig. Na de coronacrisis is er heel veel extra werk en zijn extra medewerkers nodig. Het is een concurrentiestrijd om medewerkers aan te nemen.
Ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt worden soms weggeplukt. Ze hebben extra begeleiding nodig, maar werkgevers krijgen ook subsidie voor hen. Hierdoor is er in deze tijd van personeelstekort meer interesse in deze doelgroep.
“Ik vind dit een positieve ontwikkeling. Op deze manier krijgen meer mensen de kans om een plek te vinden op de arbeidsmarkt. Maar bedrijven moeten deze kwetsbare doelgroep wel goed begeleiden. Ik hoop dat er meer bedrijven zijn als De Branderij die deze mensen een blijvende rol bieden,” aldus de eigenaar van De Branderij.
Personeel behouden
Hoe behoud je goed personeel? Goed werkgeverschap is hierin het belangrijkste. Hieronder lees je een aantal tips van beide ondernemers over hoe zij omgaan met hun medewerkers.
Tip 1: Betrokken blijven bij personeel
Beide bedrijven hebben gemerkt dat het goed is om betrokken te blijven bij je personeel. Ook als ze ergens anders terechtkomen. Dat ze weggaan, betekent namelijk niet dat ze nooit meer terugkomen.
Margé heeft een mooi voorbeeld van wat deze betrokkenheid betekent: “Wij hadden een nieuwe chef-kok in coronatijd aangenomen. Die kreeg na zeven maanden een hele mooie uitdaging aangeboden. Een baan op zijn droomplek. Hij is daar naartoe gegaan en wij hebben hem met liefde losgelaten. Hij vond daar niet wat hij wilde vinden en is weer terug. Hij kwam terug vanwege de sfeer en onze fijne werkplek. Dat is een prachtig compliment.”
Tip 2: Doe het samen
Zorg dat je team goed samenwerkt, zodat ze echt samen de klus klaren. Dit zorgt voor een goede sfeer, waarin je veel voor elkaar over hebt. Zo zorg je in de horeca bijvoorbeeld dat iedereen een keer een weekend vrij is.
Neem je personeel ook mee in je bedrijf. Zorg dat ze weten wat er speelt, ook als die ontwikkelingen minder leuk zijn. Zo ga je een goede en duurzame samenwerking aan.
Tip 3: Laat je personeel meedenken
Mag het personeel binnen jouw bedrijf meedenken? Dat is erg belangrijk, want als ze mogen meedenken, is het personeel direct meer betrokken bij je bedrijf.
Tip 4: Geef eigen verantwoordelijkheid
Geef personeel eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor komen hun kwaliteiten naar boven, en die zullen je soms verrassen. Gaat het goed, geef ze dan ook de bevestiging en waardering die ze nodig hebben.
Tip 5: Zorg voor een goede sfeer
Maak een bedrijfscultuur waarin medewerkers zichzelf kunnen zijn en zich goed voelen. Zorg dat medewerkers voldoende leuke activiteiten met elkaar ondernemen. In de horeca zitten de ondernemers na elke werkdag nog even met elkaar, om de dag door te spreken. Dit zorgt voor een goede sfeer en een hecht team.
Tip 6: Begeleid je personeel
Zorg zo goed mogelijk voor je team. Vraag hoe het met ze gaat en geef ze de nodige begeleiding. Geef hen de ruimte om zich kwetsbaar op te stellen. Dit is belangrijk, omdat iedereen wel eens onzeker is over zijn/haar kwaliteiten. Begeleid ze hierin, zodat je personeel blijft groeien.
Tip 7: Ga zelf de werkvloer op
Weet wat er speelt op de werkvloer en werk zelf ook regelmatig mee. Zo ken je je personeel en voelen zij een binding met jou.
Nieuw personeel werven
De uitdaging om personeel te vinden, is groot. Hoe werf je in deze tijd nieuw personeel? Beide bedrijven werven veel personeel door mond-tot-mond reclame. Ook het inzetten van personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt is een mogelijkheid.
Via-via
Het ambassadeurschap van je eigen medewerkers is het belangrijkste middel waarmee je personeel werft. Ook klanten zorgen voor aanvoer van nieuwe medewerkers. Zij vertellen aan anderen dat er een vacature open staat.
Het inzetten van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt
Hoe geef je medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt een plaats in je organisatie? Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben veel mogelijkheden om ingezet te worden bij bedrijven. Samen het werk willen doen, is hierbij heel belangrijk, omdat ze wel begeleiding nodig hebben.
Als je deze doelgroep wilt inzetten, krijg je te maken met veel bureaucratie. Als werkgever ben je natuurlijk liever bezig met je product en je personeel. Dat is wel eens lastig. Verder is het belangrijk dat je zorgt voor je personeel. De nadruk ligt soms wat meer op hun kwetsbaarheid, maar met goede begeleiding is dit op te vangen. In essentie gaat het om contact houden met de mensen en hen een rol geven in je bedrijf. Het bureaucratische werk komt op de tweede plek.
Patrick Mulder vertelt over de voldoening die het werken met deze doelgroep geeft: “Dat ik mensen een plek biedt waar ze zichzelf kunnen zijn en waar ze zich beter gaan voelen, daar haal ik veel voldoening uit. Ik ben altijd op zoek naar een manier om zo veel mogelijk mensen een rol te geven binnen mijn bedrijf.”
Conclusie: goed werkgeverschap is belangrijk
Hoe ga je om met je personeel? Met passie, liefde en aandacht. Ieder mens is uniek, ook je werknemers. Houd daar rekening mee en heb aandacht voor iedere werknemer. Dat maakt je een goede werkgever, die respect heeft voor zijn personeel en goed met hen communiceert.