Om goed te kunnen werken met ChatGPT is het belangrijk dat je duidelijke en zo concreet mogelijke vragen stelt, dit worden ook wel de ChatGPT-prompts genoemd. Hoe beter je de prompt formuleert, hoe beter het antwoord van ChatGPT zal zijn. Volgens sommigen is ChatGPT ons nieuwste technologische zorgenkind, dat onze autonomie bedreigt, onze creativiteit doodt en banen doet verdwijnen. Volgens ondernemers Maarten Stad van MarketingStad en Peter Jacobs van RogerRoger, beiden gevestigd in Startershuis DOEN!, biedt het vooral kansen om slimmer en efficiënter te werken.
Sneller en efficiënter werken
MarketingStad levert verschillende SEO-diensten waardoor websites op een organische manier, hoger gerangschikt wordt door zoekmachines. RogerRoger maakt efficiënte samenwerking via e-mail, taken en projecten mogelijk, binnen één platform. Het is de ultieme kruising tussen een gedeelde inbox en projectbeheer. Maarten en Peter zijn allebei altijd op zoek naar hoe ze slimmer en efficiënter kunnen werken en ze vonden elkaar op het gebied van marketing. ‘Mijn bedrijf RogerRoger is niet zo groot dat ik een eigen marketeer kan aannemen en toch wilde ik versnellen’, vertelt Peter. ‘Maarten heeft veel SEO-technische kennis en samen zijn we gaan onderzoeken of en hoe we met behulp van ChatGPT snel en efficiënt het werk zouden kunnen verzetten van een heel peloton marketeers. Want met behulp van Chat GPT kun je bijvoorbeeld sneller testen of bepaalde content wel of niet werkt. Het kan je helpen bij marktanalyse of je kunt het gebruiken ter inspiratie. Noem maar op’, klinkt het enthousiast.
Eigen slim systeem ontwikkelen
Maarten en Peter maken niet alleen voor hun eigen bedrijven gebruik van ChatGPT, ze ontwikkelen daarnaast ook een eigen systeem dat in korte tijd heel veel content kan schrijven. ‘Hiervoor hebben we diverse mankementen uit ChatGPT gehaald en het verder geoptimaliseerd. Je kunt ChatGPT namelijk wel dingen vragen, maar voor het schrijven van bijvoorbeeld een marketingplan moet je een heleboel verschillende soorten vragen stellen. Dat maakt het lastig’, legt Maarten uit. ‘Daarom ontwikkelen we een systeem dat al die deelvragen in de juiste volgorde en met de juiste context aan ChatGPT vraagt. Daardoor wordt de juiste input gegeven aan ChatGPT, wat er vervolgens voor zorgt dat de output ook vele malen beter wordt.’
Een concreet voorbeeld
Maarten en Peter leggen de mogelijke toepassing uit aan de hand van een concreet voorbeeld. ‘Online marketing begint bij onderzoek doen naar welke artikelen het goed doen op internet. In deze fase wil je zoveel mogelijk artikelen plaatsen waarvan de kwaliteit nog niet optimaal hoeft te zijn. Je schiet je als het ware eerst met hagel voordat je verder gaat optimaliseren. Met ons systeem kunnen we hiervoor zo’n 80 artikelen per maand produceren. En dat is nog maar het begin’, benadrukken ze. ‘Vervolgens kijken we welke artikelen het goed doen en veel verkeer genereren. Deze laten we door een tekstschrijver herschrijven tot een kwalitatief goed artikel, waardoor lezers getriggerd worden om meer over een product of dienst te willen weten. Kortom: we creëren een enorme schaalvergroting voor een fractie van de kosten die je hiervoor kwijt zou zijn, als je de eerste reeks artikelen door tekstschrijvers zou laten schrijven.’
Kansen voor ondernemers
‘We kijken nu vooral nog naar het gebruik van AI voor het creëren van content, maar het biedt veel meer mogelijkheden. Wij worden daar heel enthousiast van en willen daar veel meer ondernemers kennis mee laten maken’, vertellen Maarten en Peter, elkaar over en weer aanvullend. ‘Daarom hebben wij de actie ‘Heel Hardenberg werkt slimmer’ (binnenkort live!) bedacht, waarmee we de boer op willen gaan. Daarin willen we samen met Hardenbergse ondernemers kijken naar de mogelijkheden die AI, waaronder ChatGPT, hen biedt. Door bewustwording te creëren van wat de mogelijkheden zijn, kunnen we ondernemers verder helpen en ontstaan er wellicht mooie nieuwe samenwerkingen.’
Zijn er ook bedreigingen?
Natuurlijk zijn Maarten en Peter enthousiast over ChatGPT, maar zijn er ook nadelen of bedreigingen? We vroegen ChatGPT zelf, of het een bedreiging vormt voor bijvoorbeeld tekstschrijvers. Daarop kwam, kort samengevat, als antwoord: ChatGPT kan tekstschrijvers helpen bij het genereren van ideeën, het verbeteren van schrijfvaardigheden en het efficiënter uitvoeren van bepaalde taken. Het is geen directe bedreiging omdat unieke menselijke creativiteit en specifieke kennis ontbreekt, en het moeite heeft met complexe context en subtiele nuances. ‘Kortom’, reageren Maarten en Peter, ‘het is heel geschikt voor het snel maken van relatief generieke teksten waarvoor weinig inhoudelijke kennis nodig is. Je moet de gegenereerde tekst ook altijd checken’, klinkt het beslist. ‘Verder hoeft AI geen bedreiging te zijn. Verdiep je erin en denk niet, ‘dit zal mijn tijd wel duren’. Want vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken. Kijk dus vooral ook naar de kansen die het je kan bieden om slimmer en efficiënter te kunnen werken.’
Ben je benieuwd naar de dienstverlening van Maarten en Peter? Ga dan naar MarketingStad en RogerRoger of volg ze op LinkedIn.