Nico Dorgelo, Banketbakkerij Dorgelo

Hoewel zijn familiebedrijf al 181 jaar bestaat, al twee wereldoorlogen en verschillende crises heeft doorstaan, ging dat niet zonder slag of stoot. Door open kaart te spelen, problemen te delen en op tijd te schakelen op de situaties die zich voordeden, kon hij het tij keren. Hij benadrukt het belang van openheid in moeilijke tijden.
Zeg je in Dedemsvaart en omgeving; ‘Banketbakkerij Dorgelo’, dan denkt iedereen aan hun overheerlijke hazelnoottaart en inmiddels ook aan hun huisgemaakte bonbons. De winkel is dan ook een waar paradijs voor liefhebbers van patisserie en chocolaterie. De zoete geur en de meest waanzinnige kleuren en creaties laten het water in je mond lopen. ‘Kwaliteit is wat ons onderscheidend maakt’, reageert Nico op de vraag wat hun door de jaren heen succesvol heeft gemaakt. ‘Dat is er van jongs af aan ook wel ingeramd door mijn vader’, vult hij daar gekscherend op aan. ‘We werken niet met kant-en-klare mixen, maar maken alles zelf want je moet snappen wat je maakt. Én je moet nooit bezuinigen op kwaliteit. Ook niet in economisch mindere tijden’, benadrukt hij.

Coronapandemie en energiecrisis

Naast successen heeft Nico, net als menig ander ondernemer, in de afgelopen jaren ook te maken gehad met tegenslagen. ‘Toen het coronavirus in 2020 uitbrak ging de horeca, mijn derde afzetkanaal, dicht. Dat was een enorme strop, maar gelukkig was destijds onze winkel aan de Markt ruim genoeg om voldoende klanten te ontvangen met inachtneming van de 1,5 meter afstand. Omdat niemand wist hoe lang de coronacrisis zou duren en ik mijn personeel heel graag aan het werk wilde houden, besloot ik in 2021 om een nieuwe vestiging in Hardenberg te openen. De winkel werd daar nog groter en het idee was zelfs om op termijn ook de bakkerij daarnaartoe te verhuizen’, blikt Nico terug. Dat was allemaal goed bedacht en het ging ook echt goed, totdat de energiecrisis door de oorlog in Oekraïne zich aandiende en de situatie volledig kantelde.

‘De steun en medewerking uit onze omgeving en het op tijd schakelen op wat zich voordoet, heeft ons erdoorheen gesleept’

Schakelen en aanpassen

‘De energierekeningen voor de drie vestigingen waren niet te betalen en we zouden dat niet lang vol hebben kunnen houden. Om te blijven voortbestaan moesten we dus drastische maatregelen nemen. Binnen een jaar gingen we daarom terug van drie vestigingen naar onze ‘oude’ vestiging aan de Wisseling en van vijftien medewerkers naar nu nog maar vijf. Dat was heel fors’, klinkt het gelaten. ‘Afscheid moeten nemen van zoveel personeelsleden vond ik het aller moeilijkst. We zijn een familiebedrijf en gaan ook met de personeelsleden om alsof ze familie zijn. We hebben iedereen daarom op tijd bij elkaar geroepen, open kaart gespeeld en iedereen alle ruimte en medewerking gegeven om te solliciteren. En ik ben heel blij dat vrijwel iedereen een andere baan had, toen we de winkels sloten en dat we nog steeds goed contact met elkaar hebben. Dat is goud!’, benadrukt hij oprecht. Toen dit jaar de situatie weer stabiel was en het weer goed ging stelden de supermarkten, waar Nico al jaren banket aan leverde, hem voor niet realistische leveringsvoorwaarden en marges. ‘Ondanks dat dit voor ons een heel belangrijk afzetkanaal was, kon ik hier niet in meegaan. We hebben er daarom voor gekozen om onze eigen winkel weer meer open te stellen, maar dat kon alleen als ik zelf ook in de winkel zou gaan staan. En dat bevalt boven verwachting goed’, verklaart hij lachend. ‘Het is goed om de klanten te leren kennen en leuk om de verhalen te horen van mensen die zijn opgegroeid met Dorgelo.’

Steun uit de omgeving

Wat heeft je er in de moeilijkste perioden doorheen gesleept? ‘Dat is écht de steun en medewerking uit soms onverwachte hoek’, reageert Nico direct en hij begint op te sommen. ‘De verhuurders van de panden leefden en werkten mee, waardoor we snel de huur konden opzeggen. Ik heb hele goede gesprekken gehad met Jolande Nanning van Koekbakkerij Nanning, toen ik eigenlijk op het punt stond om de handdoek in de ring te gooien en later ook bij het dilemma met de supermarkten. Sander Mastenbroek van Halte 2, die onze winkels in de mooie huisstijl maakt, bood aan om de gevel aan de Wisseling van nieuwe reclame te voorzien zonder daar iets voor te willen hebben. Gerard Varwijk van Varwijk Verhuizen en Han Rooth van Rooth Partyservice me meerdere keren voor niets geholpen met het verhuizen van de spullen uit de winkels. Dat noaberschap heeft me enorm goed gedaan, dat helpt je door de moeilijke tijd heen.’

Blik weer vooruit

‘Verder heb ik ook veel steun en medewerking vanuit de gemeente Hardenberg gehad en heb ik goede gesprekken gevoerd met Peter Zwartscholten van Ondernemen in Hardenberg. Door samen te kijken naar hoe je er voor staat, waar je weer naar toe wilt en wat je valkuilen zijn, ontstonden er hele praktische inzichten en weer een basis om verder op te bouwen. Dat gaf uiteindelijk ook rust’, verklaart Nico. ‘Ik heb in de afgelopen jaren geleerd dat het goed is om je kwetsbaar te durven opstellen. Dat is heel lastig, want we zien het vaak als falen als het niet goed gaat met je bedrijf. Maar door toch te praten en om hulp te vragen zul je zien dat degenen die je het echt gunnen ook daadwerkelijk opstaan om je te helpen.’ Inmiddels ervaart Nico weer zoveel rust dat er weer ruimte is voor creativiteit en nieuwe ideeën. ‘Voor de toekomst zou ik wel weer graag samenwerken met winkels en andere bakkerijen in de regio. De bakkerijsector wordt kleiner en we zouden elkaar door samen te werken kunnen versterken.’