Op het eerste gezicht lijkt het een perfect jongensboek: een elfjarige jongen uit het westen van het land komt naar Oud Avereest voor zijn eerste ponykamp bij Klein Oever. Hij wordt verliefd op de plek, blijft hangen, groeit mee in het bedrijf en wordt jaren later zelfs de trotse eigenaar. Maar het verhaal van Joost Rodenburg is meer dan een mooi verhaal. Want toen hij het bedrijf in coronatijd overnam, begon hij direct met een heldere strategie. Hij dacht na over de toekomst, keek waar het beter kon en werkte aan verduurzaming. Iets waar veel ondernemers wel eens over nadenken, maar waar het door de drukte van alledag vaak bij blijft.

Wat is Klein Oever?

Klein Oever is een veelzijdig bedrijf in het buitengebied van Oud Avereest. Er worden ponykampen, paardrijlessen, schoolkampen en personeelsfeesten georganiseerd. Ook heeft het een groepsaccommodatie en meerdere zalen voor bruiloften en vergaderingen. ‘Onze kracht is dat we diverse doelgroepen ontvangen. Daardoor kunnen we onze ruimtes goed gebruiken op verschillende momenten in de week. De activiteiten zijn verschillend, maar we hebben wel één duidelijke missie: het laten ontstaan van mooie herinneringen,’ vertelt Joost enthousiast.

Hoe het begon

Joost kwam als elfjarige jongen naar Klein Oever voor ponykamp en was meteen verkocht. Vier zomers lang keerde hij terug en daarna bleef hij helpen bij de kampen, haalde zijn instructeursdiploma en werkte mee in alle onderdelen van het bedrijf. ‘Zo leer je het bedrijf van binnenuit kennen en groei je echt in het bedrijf’, benadrukt hij. In 2021, midden in de coronatijd, kreeg hij de kans om samen met zijn partner Estelle van der Zanden het bedrijf over te nemen. Dat was geen logische stap, maar wel een bewuste. ‘We hadden al drie lockdowns meegemaakt, dus we wisten wat het bedrijf aankon’, verklaart hij. Dankzij het brede aanbod van het bedrijf en goed contact en overleg met de gemeente en de GGD, durfden ze het aan. ‘Als je proactief bent, kan er meer dan je denkt.’

Van medewerker naar ondernemer

Joost groeide in het ondernemerschap. ‘Ik stond jarenlang midden in het bedrijf en heb op alle afdelingen gewerkt. Daardoor weet je waar het werk ligt, hoe het werkt en welk werk je wanneer moet doen’, legt hij uit. Maar tegelijkertijd realiseerde hij zich ook, dat er voor het ondernemerschap meer nodig is. Daarom volgde hij de opleiding Small Business & Retail Management. ‘Van afstuderen kwam het net niet, maar ik heb er wel veel van opgestoken. De belangrijkste les? Zorg dat je mensen om je heen hebt die ergens meer van weten dan jij. Dan kun je samen verder ontwikkelen en groeien.’

Strategie als fundament

Voor Joost is strategie geen bijzaak, maar de basis van het ondernemerschap. ‘We zijn direct na de overname aan de slag gegaan met een tienjarenplan. Want als je weet waar je naartoe wilt, kun je slimme keuzes maken’, legt hij uit. Het terrein van Klein Oever bestaat uit verschillende onderdelen die allemaal met elkaar samenhangen. ‘Als je vandaag iets bouwt, wil je niet over drie jaar weer moeten graven op dezelfde plek. Dus denken we vooruit. Wat willen we later op deze plek doen? En past wat we nu bouwen daar bij? Zo werk je slim én toekomstgericht.’

Gericht op de juiste klant, met de juiste boodschap

Joost merkte dat mensen Klein Oever nog vaak zagen als ‘die manege waar je ook kunt feesten’. Maar het bedrijf biedt veel meer dan dat. Daarom ging hij met Estelle aan de slag met een volledige rebranding: een nieuwe huisstijl, logo’s en een website die is opgedeeld in duidelijke pagina’s voor elke soort klant. ‘Als je een locatie zoekt om te trouwen, wil je niet eerst foto’s van ponykampen zien. Daarom is er nu voor elke doelgroep een eigen pagina op de website, met duidelijke informatie, in de juiste toon’, klinkt het enthousiast.

Om goed vindbaar te zijn en te blijven aansluiten bij wat de klant wil, werkt hij samen met een lokale marketingpartner. ‘Zij verzorgen onze Google Ads en analyseren het gedrag op de website. Zo zien we precies waar mensen afhaken of juist klikken. Daardoor weten we wat werkt en wat niet. En kunnen we gericht bijsturen, verbeteren en blijven ontwikkelen’, legt hij uit.

Duurzaam en diervriendelijk ondernemen

Duurzaamheid en dierenwelzijn zijn voor Joost geen modewoorden, maar dagelijkse praktijk. ‘We hebben zonnepanelen en bouwen onze nieuwe schuur gasloos. Verder gebruiken we opgevangen regenwater voor het nat houden van de rijbanen tegen stof.’ In de manege is het welzijn van de paarden heel belangrijk. ‘Onze paarden gaan regelmatig naar de tandarts en we zorgen voor zadels die goed passen. Want een gezond en tevreden paard is ook fijner voor onze klanten. Bovendien voorkomen we hiermee problemen en besparen we uiteindelijk op dierenartskosten.’

Met vertrouwen verder bouwen

Tijdens het hele gesprek met Joost proef je zijn enthousiasme en gedrevenheid. Waarop is hij het meest trots en wat zijn de plannen voor de toekomst? ‘Ik vind het wel knap dat we in korte tijd zoveel hebben kunnen ontwikkelen. En dat het lukt om het bedrijf echt op onze manier te runnen’, reageert hij. ‘In de komende jaren willen we de kwaliteit voor alle takken nog wat verhogen en het bedrijf verder ontwikkelen tot een plek waar mensen graag naartoe blijven gaan’, benadrukt hij tot slot.