Vanuit de Heemserhoek, de meest strategische locatie in Hardenberg, werken Jante Oosting en Martine Bramer dagelijks aan marketing- en communicatievraagstukken die ertoe doen. Deze twee vrouwen vormen samen de directie van Comcept, VILLA5 en STUDUO. Wat hen drijft, is impact maken én bijdragen aan de wereld om hen heen.
Jante startte zestien jaar geleden als zelfstandig communicatieadviseur. Samen met Marcel van Dijk richtte ze Comcept op. Dit groeide uit tot drie krachtige labels: communicatiebureau Comcept, strategisch marketingbureau VILLA5 en videoproductiebedrijf STUDUO. Bijna tien jaar geleden sloot Martine aan, eerst als interim, later als aandeelhouder. Sinds kort staan Jante en Martine samen aan het roer.
Martine richt zich als directeur op VILLA5, Jante op Comcept, en samen sturen ze STUDUO aan. “We vullen elkaar aan, houden focus op onze eigen labels en maken samen de juiste keuzes voor de toekomst.”
Verandering biedt kansen
Vorig jaar nam Marcel afscheid. De overgang van drie naar twee aandeelhouders was een bijzonder moment. “Je bouwt samen iets op en dan komt er een punt waarop iemand andere keuzes maakt”, vertelt Jante. “Dat moet je zorgvuldig en met respect doen.” De verandering bood ook kansen. “Met twee is het soms eenvoudiger. Minder complex. Wij willen vooruit, bouwen en doorontwikkelen.”
De verandering bracht ruimte voor hernieuwde focus en heldere keuzes. Martine: “We hebben goed nagedacht over onze kern. Waar worden we blij van, waar willen we naartoe en waar kunnen we echt waarde leveren?” Twee vrouwen aan de leiding maakt hun bedrijfsvoering ook uniek. “Wij geloven in samenwerking, openheid en gedeeld leiderschap. Geen hiërarchie, maar elkaar versterken”, zegt Martine. “We helpen graag anderen naar de voorgrond en zetten met plezier zelf een stap terug.”
Werken met impact
Verschillende labels betekent ook verschillende doelgroepen. Comcept richt zich op overheden en maatschappelijke vraagstukken. VILLA5 ook op B2B, van zorg en industrie tot recreatie. Wat deze beide labels bindt, is de wil om impact te maken. “We willen écht iets bijdragen”, zegt Jante. “Of het nu een campagne tegen discriminatie is of het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Het gaat om betekenisvol werk. Met VILLA5, STUDUO en Comcept haal je nuchterheid in huis die zorgt voor echte verhalen die raken.”
Die focus vraagt om duidelijke keuzes. “In het begin deden we vooral uitvoerend werk. Nu zijn we strategisch adviseur, denken we mee en helpen we organisaties vooruit.” Dat is volgens Martine een groot verschil. En dat betekent dat ook zij zelf blijven leren. “Stilstaan is geen optie.”
Uitdagingen en visie
In de snel veranderende markt is innovatie een must. “Je wilt niet gedateerd raken”, zegt Martine. Jante en Martine investeren daarom continu in kennis, AI en vitaliteit. “Iedereen krijgt bij ons een ontwikkelingsbudget en een sportbudget. Gezondheid zorgt voor veerkracht.”
Ook talent vinden en binden is een uitdaging. “We willen hét bureau zijn waar mensen graag werken”, vertelt Martine. Dat betekent ruimte geven, vertrouwen, interessante klussen en werken met plezier. “We zijn mensgericht, dat is onze kracht.”
Focus op de regio
Hoewel het werkgebied zich uitstrekt tot heel Noordoost-Nederland, ligt de basis stevig in Hardenberg. Hier ligt ons hart. “We zien nog zoveel potentie in de regio”, zegt Jante. En dat geldt voor alle regio’s waarin ze actief zijn. Met meerdere vestigingen voor Comcept, in Apeldoorn, Enschede en Assen, én een creatieve hub in Hardenberg willen ze dichtbij de klant zijn.
In de toekomst willen ze hét communicatiebureau voor de publieke sector zijn en dé creatieve partner in de regio. “Top of mind bij overheden en ondernemers. Gewoon, even Comcept of VILLA5 bellen”, zegt Martine. “En we nodigen iedereen uit: kom eens langs, drink een kop koffie. We helpen graag.”
Vrouwen aan het roer
Dat ze als vrouwen aan het roer staan van een groeiend bureau, terwijl ze ook een gezin runnen en een heel leven ernaast hebben, maakt hen trots. “Het is niet altijd makkelijk, maar wel een mooie uitdaging”, zegt Jante. “We zijn ook gewoon mens. We willen geven, begrijpen en verbinden.”
Voor vrouwen met ambitie hebben ze een duidelijke boodschap. “Stippel je eigen lijn uit. Als je het wilt, kan het. Misschien zit jij over tien jaar op onze plek. Wij juichen dat alleen maar toe.”