Zelf fitnesskleding verkopen

De keuze om fitnesskleding te gaan verkopen maakte Evita in de coronaperiode. ‘In die tijd ging ik zelf erg veel naar de sportschool en ik kocht veel sportkleding. Ik ben fan van het merk Gymshark en wilde daar het liefst van alles van hebben, maar dat was niet te betalen. Op een avond dacht ik; dat moet toch goedkoper kunnen en toen ben ik me er verder in gaan. Vanaf dat moment heb ik ervoor gekozen om zelf fitnesskleding te gaan verkopen’, vertelt ze heel nuchter en tegelijk ook gedreven over de totstandkoming van haar bedrijf. Het werd volgens Evita vooral spannend toen ze echt grotere voorraden in moest kopen en het ook om serieuze bedragen ging. ‘Toen heb ik het daar wel met mijn ouders over gehad en ook goed gekeken naar het risico dat ik hiermee zou lopen. Dat viel eigenlijk wel mee en gelukkig had ik al een aantal jaren gespaard waardoor ik geen geld hoefde te lenen.’

Actief op Instagram en TikTok

Ze begon haar assortiment met 25 soorten kledingstukken, wat door de verschillende maten en kleuren resulteerde in ca. 250 items. ‘Dat klinkt veel maar in die eerste periode was ik meestal voor 50% uitverkocht. Daarom heb ik mijn assortiment en voorraad inmiddels flink uitgebreid.’ De belangrijkste doelgroep van Fittastic Sportswear bestaat vooral uit jonge meiden in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. Van tevoren had Evita al wel bedacht dat ze deze groep vooral via Instagram en TikTok zou kunnen bereiken. Maar ze had niet kunnen vermoeden dat ze nu al ruim 8.500 volgers op Insta en zelfs meer dan 18.500 op TikTok zou hebben. ‘Het is echt bizar hoe snel dat is gegaan’, klinkt het nog steeds verbaasd. ‘Vooral TikTok is een heel geschikt medium omdat vooral de live video’s daar snel viraal gaan. Veel meer ondernemers met een webshop zouden hier gebruik van moeten maken. In een live video laat ik verschillende kleding zien en voor degene die live een bestelling plaatst, pak ik het ook live in’, vertelt ze enthousiast en in een razend tempo.

Stagelopen in haar eigen bedrijf

‘Zo lang je maar leuk en enthousiast doet tijdens de video, swipen mensen niet weg en wordt er live gereageerd, wat goed is voor het algoritme. Gelukkig praat ik wel makkelijk’, voegt ze ten overvloede toe, want dat bewijst ze tijdens het gesprek volop. Toch gaat het ook voor Evita niet vanzelf en kost het veel tijd om dagelijks op zowel Insta en TikTok nieuwe dingen te plaatsen. ‘In combinatie met mijn studie is dat soms wel lastig. Gelukkig mag ik aankomend half jaar bij mijn eigen bedrijf stagelopen waardoor ik ook meer tijd kan besteden aan het plaatsen van content.’ Uit alles wat ze doet en vertelt blijkt haar enorme drive om te ondernemen en haar ambitie om te groeien. Ze onderneemt nu nog vanuit haar ouderlijk huis waar de dozen met voorraad zich opstapelen in de gang. Voor de toekomst droomt ze van een professioneel bedrijf in een eigen pand en met personeel, zodat ze zelf niet meer hoeft in te pakken.

Begeleiding vanuit Startershuis DOEN!

Vanuit het startup-programma van Startershuis DOEN! krijgt ze begeleiding van Peter Zwartscholten die haar onder andere hielp bij het vinden van een noodzakelijke stagebegeleider. Daarnaast helpt hij om Evita’s kennis en netwerk te vergroten door haar met de juiste mensen in contact te brengen. ‘Die begeleiding vind ik heel fijn. Hij heeft een groot netwerk en kennis van zaken, waar ik nog minder van af weet. Soms doet zich een probleem voor waarvoor ik zelf 1 oplossing kan bedenken, terwijl Peter nog wel 3 andere oplossingen weet die ook kunnen werken. Daarom is het fijn dat hij af en toe meekijkt’, benadrukt ze.

Ben je benieuwd naar de fitnesskleding van Evita? Ga dan naar fittasticsportswear.com of volg haar op Instagram en TikTok