‘De agrarische sector is de laatste tijd vooral negatief in het nieuws en veel mensen weten er eigenlijk maar weinig van. Met mijn video’s wil ik de agrarische sector, en dan vooral de melkveehouderij, op een goede manier onder de aandacht brengen.’ En dat doet de 22-jarige John Mensink uit Dedemsvaart niet onverdienstelijk. Want in 6 maanden tijd heeft hij als Dutch Farmer John al ruim 4000 volgers.
Het verhaal van de melkveehouderij
John studeert Dier & Veehouderij aan de Aeres Hogeschool in Dronten en daarnaast werkt hij op het melkveebedrijf Mensink in Dedemsvaart. Daar filmt hij alle mogelijke werkzaamheden die komen kijken bij een modern melkveebedrijf met 250 koeien. In bijvoorbeeld de vlog ‘Mais & modder’ neemt John de kijker mee op een dagje mais hakselen op modderig land. De maishakselaar snijdt in een hoog tempo maar liefst 8 rijen mais vlak boven de grond af, trekt het naar binnen, hakselt het en blaast het in de bunkerwagen die er naast rijdt. Het geraas van de motoren, de grote hoeveelheid modder op het land, de fraaie dronebeelden en de aanstekelijke muziek afgewisseld met uitleg van John, zorgen ervoor dat je blijft kijken. Een hoog ‘trekkergehalte’ scoort kijkers weet John, maar hij wil ook graag het verhaal van de melkveehouderij vertellen. Daarom geeft hij bijvoorbeeld ook uitleg over de kwaliteit van de mais en wat het geschikt maakt als voer voor de koe.
Beste boeren van de wereld
Waarom voelt hij de noodzaak om meer over de melkveehouderij te vertellen? ‘In Nederland krijg je momenteel als boer vooral te horen dat we het niet goed doen en dat we het anders moeten gaan doen. Terwijl we in het buitenland als de beste boeren van de wereld worden gezien. Een paar weken terug waren we vanuit de Aeres Hogeschool op bezoek in Dubai en daar werden we vooral geprezen en werd er tegen ons opgekeken vanwege onze kennis’, reageert John nog steeds een beetje verbaasd over dit grote contrast. ‘Ik wil graag laten zien dat de sector het in Nederland al heel goed doet. En natuurlijk kan het altijd beter en duurzamer, ook in Nederland. Maar we moeten niet het beeld schetsen dat de Nederlandse boeren het slecht doen’, benadrukt hij. ‘Daarom ga ik echt de stal in en het land op om te laten zien hoe goed het met de koe gaat en hoe we hun voer met zorg produceren, zodat zij melk van hoge kwaliteit kunnen leveren voor ons mensen.’
Veel volgers in korte tijd
Sinds John deze zomer begon met zijn eerste vlog heeft zijn YouTubekanaal inmiddels al ruim 4000 volgers. Hoe komt dat? ‘Dat het zo snel zou gaan had ik eerlijk gezegd zelf ook niet verwacht’, reageert hij bescheiden en tegelijkertijd een beetje trots. ‘Er is kennelijk wel behoefte aan en daar komt bij dat het melkveebedrijf Mensink ook echt een mooi en modern bedrijf is met goede koeien. Het is mijn ambitie om de grootste boerenvlogger te worden’, verklaart hij met een brede glimlach, ‘en ik hoop in de toekomst vooral ook mensen te bereiken die weinig van de agrarische sector af weten.’ Toch ligt zijn hart niet alleen bij het vloggen. ‘Na mijn studie wil ik graag meer werken in het melkveebedrijf en wellicht zelf nog een keer boer worden. Ik vind het echt prachtig om met en tussen de koeien te werken. Daarnaast vind ik het hele proces van de keuze voor het juiste voer om te verbouwen, tot het leveren van de beste melk, heel interessant en uitdagend. Je hebt met heel veel factoren te maken. Met de omgeving, het weer, de vruchtbaarheid van de grond, de stal en natuurlijk de koe. We meten en weten op al die vlakken al heel veel en dat wil ik graag aan een breder publiek laten zien’, klinkt het overtuigend.