Het imposante, groene bedrijfsverzamelgebouw Heemserhoek aan de N34 is voor de inwoners van Hardenberg een bekend fenomeen. Hier werken dagelijks zo’n 130 jonge mensen binnen verschillende bedrijven op het snijvlak van marketing, communicatie en technologie. Twee van de bedrijven in dit bedrijfsverzamelgebouw zijn met ingang van dit jaar gefuseerd:
Bureau Strak en Webstores zijn samen verder gegaan onder de naam Friday. ‘Fysiek zitten we nog steeds op twee verschillende afdelingen, maar we hebben er in de afgelopen maanden hard aan
gewerkt om mentaal één team te worden’, aldus Marije Veurink, Head of People & Culture. Samen met HR-manager Christien Dries is zij verantwoordelijk voor de 80 medewerkers van Friday. Een jong team: de oudste medewerker is 46 jaar en de gemiddelde leeftijd is 30 jaar. ‘Met pensioenen hebben we dus nog niet veel te maken’,lachen de dames. ‘Maar wij gaan binnen Friday voor langdurige samenwerkingen met zowel onze klanten als onze medewerkers. Dus wie weet wat er nog op ons pad komt!’
Kracht van gewoon doen
Friday is een ‘full service digital agency’. ‘Dat betekent dat wij onze klanten helpen hun ambitie waar te maken op digitaal vlak. Of het nu gaat om een nieuw platform, geavanceerde datavraagstukken, online marketing of innovatieve digitale oplossingen’, vertelt Marije. ‘We hebben veel verschillende klanten, maar richten ons
Kernwaarden
De drie cultuurkernwaarden zijn geformuleerd na de fusie tussen Bureau Strak en Webstores. ‘We hebben een groepje van acht collega’s uit beide bedrijven geformeerd’, vertelt Marije.
‘Zij hebben voor ons in kaart gebracht hoe mensen zich binnen de beide bedrijven gedragen en wat normaal of niet normaal wordt gevonden. Op basis daarvan hebben zij verschillen en
overeenkomsten genoteerd. Vanuit de overeenkomsten hebben wij vervolgens de drie interne cultuurkernwaarden geformuleerd.’ De kernwaarden staan centraal tijdens drie themadagen, waarvan
er inmiddels twee geweest zijn. ‘In het begin zie je dat collega’s een beetje ongemakkelijk deelnemen, bijvoorbeeld aan een spel. Maar na afloop zie je het effect en gaan veel collega’s gemakkelijk met elkaar in gesprek tijdens de lunch. We merken dat onze medewerkers elkaar nu goed weten te vinden en actief opzoeken.’
De aandacht voor de cultuur binnen het bedrijf zorgt voor een verhoogde arbeidsproductiviteit. ‘De medewerkers weten wat wij allemaal in huis hebben op het gebied van technologie en
andere hulpmiddelen. Alles verloopt meer gestroomlijnd. We hebben ook een interne ‘onboarding’ verzorgd: alle teams en ook individuele medewerkers hebben verteld wat zij doen binnen het
bedrijf, waarom ze dat doen, hoe ze dat doen en wat er allemaal mogelijk is. Zo weet iedereen waar je moet zijn als je vragen hebt of iets wilt laten ontwikkelen. Development en marketing sluiten zo inmiddels naadloos op elkaar aan binnen Friday.’ Al met al heeft de fusie uitstekend uitgepakt. Dat bewijst ook het Great Place To Work-onderzoek, waarin Friday een 8,5 krijgt van de werknemers. ‘Het bevestigt voor ons dat we iedereen goed aan boord hebben gehouden tijdens het fusietraject en transparant hebben gecommuniceerd.’
Een vrijdaggevoel
Het is dan ook plezierig werken bij Friday: een bedrijfsnaam die gekozen is om medewerkers permanent dat lekkere vrijdaggevoel te geven. Het gevoel dat alles mogelijk is, dat er vrienden op je wachten en dat het gezellig mag zijn. ‘Onze kantoorinrichting draagt bij aan een fijne sfeer op de werkvloer’, vindt Christien. ‘Hoewel je thuis mag werken, hebben we onze medewerkers graag op kantoor. Dat betekent dat zij zich hier thuis moeten voelen. In dit bedrijfsverzamelgebouw bevinden zich een sportschool, een bar, een gameroom en een bedrijfsrestaurant waar onze medewerkers gratis kunnen lunchen. We besteden bovendien veel aandacht aan een goede balans tussen werk en privé. Volgend jaar gaan we een lang weekend weg met alle medewerkers naar een fantastische locatie in het buitenland, waarvoor we al een mooi programma hebben opgesteld. Bij Friday worden je collega’s je vrienden.’