‘Een gelukkig 2025!’ Die boodschap ontvingen alle 260 werknemers van Vrieling Adviesgroep begin 2022. En nee, het ging niet om een tikfout. Met de wenskaart vroeg het familiebedrijf uit Hardenberg, Dedemsvaart en Zwolle zijn medewerkers hun wensen voor 2025 kenbaar te maken. Waarin en hoe wilden zij zich ontwikkelen en welke kant moest Vrieling op? Het was het startpunt van de route naar een lerende organisatie. Inmiddels is de weg samen ingeslagen: met ‘Samen duurzaam groeien’ is Vrieling klaar voor de toekomst. Commercieel directeur Jasper Vrieling en hr-adviseur Talitha Beiboer vertellen erover.

Net als in andere branches veranderen de werkzaamheden en vaardigheden in de verzekeringsbranche. ‘Bijna alles gaat nu digitaal, daarom willen we al onze medewerkers helpen met het ontwikkelen
van de vaardigheden die daarvoor nodig zijn’, vertelt Jasper. ‘We focussen ons op digitale fitte medewerkers. Dat houdt in dat ze optimaal gebruik kunnen maken van onze vaktechnische systemen,
maar ook van bijvoorbeeld OneNote of Teams van Microsoft. Het is belangrijk dat een verzekeringsadviseur die op bezoek gaat bij een klant zonder problemen digitaal alles kan verwerken en direct de offerte kan laten zien.’

‘Zij-instromers geven nieuwe inzichten’ – Jasper

Regie
Om kennis en vaardigheden bij te spijkeren, kunnen medewerkers gebruikmaken van de Vrieling Academie. ‘We geloven er sterk in dat onze medewerkers meer kunnen dan ze denken’, vertelt
Talitha. ‘Met de Academie onderscheiden we ons en geven we iedereen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en te groeien. Dan gaat het om vakmanschap, persoonlijke ontwikkeling en organisatie- en teamontwikkeling. We vinden het daarbij belangrijk dat onze medewerkers daarin zelf de regie pakken.
Wij faciliteren veel, er is genoeg mogelijk, maar uiteindelijk is de medewerker zelf verantwoordelijk voor zijn of haar eigen ontwikkeling. We streven naar een klimaat waar iedereen leert met plezier en niet omdat het moet’.

En die voorwaarden werken goed. Want waar een paar jaar geleden medewerkers van Vrieling nog wel eens weerstand voelden bij leren en ontwikkelen, merkt Vrieling Adviesgroep dat steeds meer medewerkers er positief over zijn. Talitha haalt een onderzoek aan waarbij, in zijn algemeenheid, twintig procent van de medewerkers intrinsiek gemotiveerd is om in zichzelf te investeren. ‘Dat percentage geldt dus ook bij ons. Door die intrinsiek gemotiveerde werknemers als eerste een training of cursus te laten volgen, creëer je enthousiasme dat zij op de anderen kunnen overbrengen. Zo proberen we iedereen te laten inzien hoe leuk en waardevol een training of cursus is’, vertelt Talitha. Jasper vult aan: ‘We helpen onze mensen graag om hun ‘sweet spot’ te ontdekken. Daar komen talenten, passie en bedrijfsbelang bij elkaar. We trainen onze medewerkers hierin en ondersteunen waar nodig.’

Proeftuin
Om jongere medewerkers te behouden voor het familiebedrijf is Jong Vrieling opgericht, bedoeld voor werknemers tot en met 35 jaar. ‘We organiseren borrels, bezoeken bedrijven of nodigen een interessante spreker uit. Dat doen we om de jonge doelgroep te binden en te boeien’, vertelt Talitha. Jasper: ‘Ook doen veel studenten hier hun afstudeeropdracht of lopen bij ons stage. Bij goed functioneren, bieden we hen vaak een nul-urencontract aan naast hun studie. Zo kunnen ze wat ze op school leren bij ons in praktijk brengen. En wij kunnen hen, als ze klaar zijn met hun studie, werven als medewerker. Het is een win-winsituatie. Het is belangrijk dat we studenten een proeftuin bieden, die had ik vroeger zelf ook.’

Het is dan ook niet voor niets dat Vrieling samenwerkt met hogescholen als Windesheim in Zwolle en NHL Stenden in Leeuwarden en Emmen. Zo is het bedrijf samen met onder meer NHL Stenden en ASR initiatiefnemer van de Insurance Business Academy (IBA), waar zowel jonge als ervaren
verzekeringsprofessionals zich verder kunnen ontwikkelen in de verzekeringsbranche. ‘We willen de verbinding aangaan met het onderwijs. Daarom maken we veel gebruik van stagiairs en sluiten
wij ons graag aan bij een initiatief als IBA’, vertelt Jasper.

Zij-instromers
Bij het aantrekken van nieuwe mensen kijkt Vrieling Adviesgroep steeds vaker naar zij-instromers. ‘Dan gaat het dus om mensen uit andere branches, waarbij we op zoek gaan naar nieuwe talenten. We hebben inmiddels twee klassen gehad’, zegt Talitha. ‘Die groepen leiden we in een jaar tijd op tot volwaardig verzekeringsprofessional. We kijken daarbij minder naar papieren en meer naar de persoon, of diegene past bij de kernwaarden van Vrieling, bij ons ‘dna.’ Jasper: ‘Die aanpak levert al leuke matches op, zo hebben we bijvoorbeeld nu oud-zorg- en retailmedewerkers bij ons werken. Zij zijn ook erg gemotiveerd en komen met een heel andere kijk ons bedrijf binnen. Dat geeft ons weer nieuwe inzichten.’