Tom en Michiel Brinkhuis, broers en oprichters van Voice Revolution en Podcast Brothers, kennen de kracht van de podcast als geen ander en laten ondernemers graag zien hoe ze podcasts strategisch kunnen inzetten om écht verschil te maken.

De kracht van een podcast

Maar wat is nou precies de kracht van een podcast ten opzichte van andere communicatiemiddelen? ‘Het is écht een unieke vorm van communicatie’, reageren Tom en Michiel direct. ‘Waar andere vormen van media – denk aan Instagram of TikTok – heel vluchtig zijn, luisteren mensen gemiddeld een half uur per aflevering naar een podcast. Dat komt onder andere doordat je tijdens het luisteren nog andere dingen kunt doen, zoals autorijden, koken of sporten. Bovendien is een podcast heel intiem, doordat je de stem direct in je oren hoort’, leggen ze verder uit.

Verdieping en authenticiteit

Die combinatie van eigenschappen brengt verdieping en authenticiteit, wat veel mensen aantrekt in een tijdperk van snelle en oppervlakkige media. Daarmee is de podcast is waardevol communicatiemiddel voor bedrijven om hun verhaal, waarden en expertise te delen op een manier die de doelgroep echt bereikt en raakt. ‘Met een podcast vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, het versterkt ook de relatie met je doelgroep. Of het nu gaat om het aantrekken van talent, het versterken van een werkgeversmerk, of het delen van kennis, een podcast kan op verschillende manieren bijdragen aan de doelstellingen van een organisatie.’

Voice Revolution: podcasts als strategisch middel

Nadat Tom en Michiel in coronatijd hun eigen podcast ‘Diepe Gronden’ deelden, kregen ze veel reacties en ook de eerste vraag van een bedrijf: ‘kunnen jullie dit ook voor ons maken?’ Dat was de start van hun eigen podcast agency, Voice Revolution, waarmee ze voor bedrijven podcasts, die naadloos aansluiten bij hun strategie. Waar andere aanbieders zich vaak beperken tot de technische productie, bieden Tom en Michiel een totaalpakket, van strategische conceptontwikkeling tot marketing en distributie.

Podcast als basis voor contentstrategie

‘We beginnen meestal met een strategiegesprek waarin we onder andere de bedrijfsdoelen en de doelgroep bespreken. Dat is belangrijk om écht een goed verhaal te kunnen maken dat 100% gericht is op jouw ideale luisteraar’, benadrukken ze. ‘Op basis van dit gesprek werken we een aantal ideeën uit en maken we een voorbeeldaflevering om de podcast als het ware al tot leven te brengen’, beschrijven ze hun aanpak enthousiast. Nadat de podcast is opgenomen, wordt deze live gezet op diverse hosting platforms en maken Tom en Michiel een schat aan contentmaterialen. ‘Uit één podcastaflevering kunnen we wel zes korte video’s, diverse afbeeldingen, quotes, blogs en social mediaposts maken. Zo is de podcast de basis voor de complete contentstrategie en onze klanten zijn heel blij met deze aanpak.’

Werken-bij-podcast

Een belangrijk specialisme van Voice Revolution is de ‘werken-bij-podcast’, gericht op employer branding en het aantrekken van nieuwe medewerkers. ‘Het draait voor sollicitanten om meer dan alleen een goed salaris. Ze verdiepen zich in een bedrijf en willen bijvoorbeeld weten hoe de bedrijfscultuur en de sfeer op de afdeling is. Door open gesprekken en eerlijke verhalen van medewerkers, krijgen luisteraars een realistisch beeld van de bedrijfscultuur en zien ze de menselijke kant van een organisatie’, legt Tom uit. Zo maakten ze voor DELA een podcastserie waarin IT’ers bij DELA vertellen hoe hun werk méér betekent dan alleen codes schrijven. En voor Essent maakten ze podcasts waarin ze aan nieuw IT-talent laten zien hoe het is om bij Essent IT te werken. Twee heel verschillende bedrijven en podcasts met als gemene deler; echte verhalen die een breed publiek aanspreken.

Podcast Brothers: kennis delen en mensen verder helpen

Met Voice Revolution richten Tom en Michiel zich vooral op de grotere bedrijven die ze met het hele podcasttraject volledig ontzorgen. Omdat ze ook de zzp’er en mkb’er willen helpen met het maken van podcasts, hebben de broers hun online podcast academy – Podcast Brothers – opgezet. ‘Daar leren we ondernemers stap voor stap, van A tot Z, hoe ze hun eigen podcast kunnen maken’, vertellen ze enthousiast. ‘Zelfs ondernemers zonder technische kennis kunnen we goed op weg helpen’, benadrukt Michiel. ‘En met de training Podcast Content Machine leren we ondernemers hoe ze met hun podcastinhoud binnen één dag, 90 dagen aan sociale media-content kunnen genereren. De tijd die ze hiermee besparen kunnen ze gebruiken voor andere zaken.’ De broers zijn zichtbaar blij en trots dat ze met Podcast Brothers een brede doelgroep kunnen helpen en daarmee ook hun eigen maatschappelijke impact kunnen vergroten.

Jonge ondernemers met ambitie

Met hun twee bedrijven zijn Tom en Michiel niet alleen pioniers in de podcastwereld, maar ook jonge ondernemers die hun passie hebben omgezet in groeiende bedrijven. Hun ondernemersgeest is gezien hun afkomst niet vreemd. ‘We komen uit een ondernemend gezin en wisten al vrij vroeg dat we zelf ook wilden gaan ondernemen. Het was alleen de vraag wanneer’, herinneren ze zich lachend. Bij het opstarten van hun bedrijf kregen ze waardevolle ondersteuning van Peter Zwartscholten van het ondernemersplatform Ondernemen in Hardenberg. ‘Peter was en is voor ons een onmisbare sparringpartner. Zijn vragen en inzichten hielpen ons om knopen door te hakken en onze visie aan te scherpen. Hij is toegankelijk, een goede luisteraar en als hij het antwoord niet weet, dan heeft hij altijd een waardevol contact in zijn netwerk die ons verder kan helpen.’ Ook nu kloppen de broers nog regelmatig bij Peter aan en ze blijven bouwen aan een toekomst waarin podcasts centraal staan. Met Voice Revolution en Podcast Brothers laten Tom en Michiel zien dat je met een onderscheidende aanpak, gecombineerd met passie en ambitie, echt het verschil kunt maken.