Wie maakt er tegenwoordig nou geen gebruik van social media? Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok, we besteden dagelijks uren aan scrollen, liken en delen. Veel ondernemers weten dat ze daarom iets met social media moeten om hun bedrijf te laten groeien. Maar het ontbreekt ze vaak aan de juiste kennis of tijd. Ze zijn druk met hun bedrijf en voor je het weet is de week voorbij zonder dat er iets op hun social media is geplaatst. De Zakerij uit Hardenberg biedt hiervoor een oplossing. Met een goed werkende aanpak helpen ze ondernemers om de juiste mensen te bereiken en hun bedrijf te laten groeien.
De kracht van social media
Social media bieden heel veel mogelijkheden voor bedrijven. ‘Bijna iedereen maakt dagelijks gebruik van social media. Het is daarom dé plek waar nieuwe klanten of medewerkers jouw bedrijf moeten tegenkomen’, legt Bram Reints, eigenaar van de Zakerij, uit. ‘Vroeger moest je 7 tot 9 keer contact met iemand hebben om hem of haar te overtuigen. Omdat er tegenwoordig veel informatie op mensen afkomt is dat aantal nu verdubbeld. Door vaak op social media te vinden te zijn, kunnen bedrijven blijvend bouwen aan hun merk en hun relaties met klanten en medewerkers versterken.’
De verschillende diensten van de Zakerij
In 2019 begon Bram in zijn eentje met de Zakerij en inmiddels is het uitgegroeid tot een bedrijf met 12 medewerkers. Op hun website noemen ze zich ‘Uw Digitale Social Groeipartner’, maar wat betekent dat? Bram legt het uit met de verschillende diensten waarmee ze bedrijven helpen om goed online zichtbaar te worden.
- Social media beheer: De Zakerij neemt bedrijven het werk uit handen door hun social media te beheren. Ze ontwikkelen een plan van aanpak, maken berichten en zorgen ervoor dat bedrijven steeds aanwezig zijn op de juiste social mediakanalen.
- Social advertising: Via advertenties op Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok helpt de Zakerij bedrijven om de juiste mensen te bereiken. Dit kan voor het werven van klanten als voor nieuw personeel.
- Contentcreatie: Van foto’s en video’s tot podcasts en mooie ontwerpen. De Zakerij zorgt voor het juiste materiaal om een verhaal goed te vertellen.
- Websites: Vooral in combinatie met andere diensten maakt de Zakerij ook websites. Want een goede website is belangrijk om bezoekers van social media, om te zetten in klanten.
‘Met onze diensten maken we het ondernemers zo makkelijk mogelijk. We helpen met het scherp stellen van hun doelen en maken berichten die daar naadloos op aansluiten en die de juiste mensen aanspreken. Ze hoeven zelf dus geen tijd meer te steken in het bedenken, maken en plaatsen van berichten. Waardoor ze zich meer kunnen richten op dat waar zij goed in zijn.’
Gebruik van AI en tools
Om hun werk sneller en beter te kunnen doen, maakt de Zakerij gebruik van AI (kunstmatige intelligentie) en slimme tools (digitale hulpmiddelen). ‘Bijvoorbeeld voor het optimaliseren van social mediaberichten, het beoordelen van resultaten en het vinden van de mensen die voor hen belangrijk zijn. Dit bespaart ons tijd en zorgt voor betere resultaten’, legt Bram uit. Dat biedt ook voordeel voor hun klanten. ‘Door op deze manier te werken bereiken we de juiste mensen sneller, zonder in te leveren op kwaliteit’, benadrukt hij.
Ondernemers overtuigen met concrete resultaten
Veel ondernemers hebben weinig ervaring met social media en twijfelen of het voor hun bedrijf wel werkt. ‘Wij kunnen ze overtuigen met duidelijke voorbeelden’, reageert Bram. ‘Zo helpen we bijvoorbeeld een staalconstructiebedrijf om via TikTok nieuwe medewerkers te vinden. We bedenken daarvoor grappige video’s die we met jonge mensen opnemen. In totaal zijn deze video’s al 3 miljoen keer bekeken en het bedrijf heeft vier nieuwe mensen aangenomen’, klinkt het enthousiast.
Goed zorgen voor eigen personeel
Het vinden van nieuwe mensen voor hun eigen team is volgens Bram geen probleem. ‘Wij zetten zelf Instagram in om ons als werkgever goed zichtbaar te maken. Verder zorgen we voor een gezellige en leuke werkplek met mogelijkheden om bijvoorbeeld te gamen, te tafeltennissen en te sporten. En laten we onze kantoorhonden Noor en Lot niet vergeten, twee eigenwijze dalmatiërs’, somt hij met een brede glimlach op. Is dat allemaal noodzakelijk? ‘Ik vind het zelf heel leuk en ik denk ook dat het belangrijk is. Het kantoor is toch een beetje je tweede thuis. En dus moet je het leuk vinden om hier te komen.’
Hindernissen en doelen
Bram begon in 2019 in zijn eentje met de Zakerij. Door de jaren heen groeide het uit tot een bedrijf met 12 medewerkers en volgden een aantal verhuizingen. Maar deze groei ging niet zonder hindernissen. ‘Zoals bij veel bedrijven die willen groeien en verder willen ontwikkelen is het soms lastig om daarvoor genoeg geld te hebben. En die blauwe brieven van de Belastingdienst blijven maar komen’, zucht hij lachend. ‘Dat zorgt soms voor spanning maar je moet vooruit blijven kijken, blijven ontwikkelen en kwaliteit blijven leveren.’ Met die houding kijkt Bram positief naar de toekomst. ‘We willen de grootste woorden in ons vakgebied in Noordoost-Nederland’, klinkt het veelbelovend. ‘Een belangrijke stap daarvoor is de opening van een kantoor in Zwolle, de toegangspoort naar Hardenberg. Daarnaast blijven we ons vooral op het gebied van AI-tools verder ontwikkelen.’
Ondernemers verder helpen met podcasts
Om ondernemers te helpen maken ze met Studio Zakerij podcasts over verschillende onderwerpen. ‘Om ondernemers meer wegwijs te maken in het gebruik van AI, hebben we de podcastserie van A tot I gemaakt. Geen wollige verhalen, maar we leggen praktisch uit wat je er nou echt mee kunt’, legt Bram enthousiast uit. ‘Verder maken we een podcastserie waarin ondernemers vertellen over hoe zij omgaan met marketing en AI en over de problemen waar ze als ondernemer tegenaan lopen. Dus niet alleen het mooie plaatje laten zien, maar elkaar helpen door het echte, eerlijke verhaal te vertellen.’