Kun je het beste zwoegen op het creëren van een onweerstaanbare online aanwezigheid, of gaat er niets boven de magie van de persoonlijke beleving van een fysieke winkel, of is het een beetje van allebei? Dat vroegen we aan twee eigentijdse ondernemers en eigenaren van twee verschillende kledingwinkels. Ontdek hun inzichten, uitdagingen en visies op de toekomst.
Wilco Nuvelstijn, Nuvelstijn Mode en Willemijn Wendt, Meis & Jip kids conceptstore
Maak kennis met de ondernemers
Wilco Nuvelstijn is eigenaar van Nuvelstijn Mode in Dedemsvaart. Het gevoel voor mode zit bij Wilco in de genen want opa Nuvelstijn begon halverwege de vorige eeuw al een eigen kleermakersatelier. Wilco is daarmee de derde generatie Nuvelstijn in de mode en de vierde generatie dient zich misschien ook al aan. Vanuit een prachtig modern pand aan de Markt in Dedemsvaart verkopen ze met een team van 12 medewerkers, eigentijdse dames- en herenmode.
Willemijn Wendt begon haar carrière in de zorg maar kwam tot de conclusie dat haar hart daar niet lag. Ze dacht al langere tijd na over het beginnen van een kinderkledingwinkel en kwam via via in contact met haar huidige compagnon Marloes Stroeve, die dezelfde ideeën bleek te hebben. Op 1 april 2022 openden ze hun winkel Meis & Jip kids conceptstore in Hardenberg, waar ze naast kinderkleding, ook speelgoed, lifestyle producten, kraamcadeautjes en de mooiste prentenboeken verkopen.
Wat zijn voor de klant de voordelen van kopen in een fysieke winkel?
Over deze vraag hoeven Wilco en Willemijn niet lang na te denken en met veel enthousiasme beginnen ze op te sommen. Wilco: ‘Als je online op zoek gaat naar kleding, dan zoek je meestal naar het type kleding of het merk dat je kent en waar je tevreden over bent. Niks mis mee natuurlijk’, merkt hij lachend op, ‘maar je komt daardoor nooit eens verrassend voor de dag. Wij weten wat momenteel de modetrend is, hebben verstand van kleding en wij laten je graag kennismaken met stijlen of modellen waar je zelf niet aan gedacht had. Daarbij krijg je eerlijk en professioneel advies en bovendien kunnen we de kleding voor je vermaken zodat het perfect past.’ Hoewel Willemijns doelgroep een heel andere is, herkent ze wat Wilco zegt en vult ze aan. ‘Voor kinderkleding is het belangrijk om de stoffen te kunnen voelen en goed advies te krijgen over de maatvoering, want die kan per merk nogal verschillen. Verder weten kinderen vanaf vijf jaar soms ook al heel goed wat ze wel en niet willen. Dan is het heel fijn om samen in de winkel de leukste kleding uit te zoeken. Geen gedoe dus met terugsturen van kleding die niet past, of die je kind niet wil dragen.’
Waarom hebben jullie gekozen voor een webshop naast jullie fysieke winkel?
Voor zowel Nuvelstijn Mode als Meis & Jip werkt de webshop vooral als een soort etalage en daarmee als een belangrijke trekker naar de winkel. Willemijn: ‘Alles wat we in de winkel verkopen staat ook in onze webshop. Onze klanten komen ook uit de dorpen rondom Hardenberg en we merken dat ze vooraf eerst even kijken wat ons assortiment is, voordat ze in de auto stappen en naar ons toe komen. Daarnaast is de webshop een mooie aanvulling voor bijvoorbeeld toeristen die tijdens hun vakantie iets bij ons in de winkel hebben gekocht en daarna thuis via de webshop bij ons bestellen. ’Bij Nuvelstijn mode winkelen ook klanten uit de wijdere omgeving, die ook eerst even online kijken wat het assortiment is. ‘Daarnaast zien we de kracht van online verkoop vooral als we een actie hebben met bepaalde bekende merken. Dan krijgen we bestellingen uit het hele land en verzenden we heel veel pakketjes.’
Hoe trekken jullie klanten naar jullie winkel?
Naast de nog altijd belangrijke mond-tot-mond-reclame is online zichtbaarheid voor beide winkels heel belangrijk. Dus laten zowel Wilco als Willemijn regelmatig op Facebook, Instagram en TikTok zien wat ze verkopen en haken ze daarbij als het kan ook in op de actualiteit. Wilco: ‘Kort voordat de eindexamenkandidaten hun uitslag kregen, plaatsten wij een bericht met cadeautips voor sieraden, haarclips en tasje van MyJewellery. Dat was een enorm succes’, herinnert hij zich tevreden. Zo speelt Willemijn in op de decembermaand met leuke Kerst- en Sinterklaascadeautjes. ‘Verder merk ik dat mensen het ook leuk vinden als we video’s delen waarin Marloes en ik elkaar filmen bij bijvoorbeeld het inpakken van cadeautjes. Die interactie werkt op social media. Daarnaast zou het voor het algoritme goed zijn als we dagelijks of zelfs meerdere keren per dag iets zouden posten, maar dat is wel erg tijdrovend en dus een uitdaging.’
Wat zorgt ervoor dat klanten bij jullie terug blijven komen?
Het bieden van service, kwaliteit en vakkundig advies zijn natuurlijk de bekende ‘inkoppers’, die zondermeer waar zijn. Toch spelen er ook nog andere zaken een rol. Willemijn: ‘Van onze klanten horen we dat ze het onder andere erg waarderen dat we cadeautjes mooi voor ze inpakken’, vertelt ze zichtbaar enthousiast. ‘We hebben dan ook mooi cadeaupapier en allerlei linten en stickers, zodat de klant ook echt een heel leuk pakketje weggeeft. Verder verkopen we, zowel qua kleding als speelgoed en boekjes, van merken die niet bij de ‘reguliere’ winkels in de buurt verkocht worden.’ Bij de verkoop van dames- en herenmode speelt een compleet assortiment en tijd en beleving ook een belangrijke rol. Wilco: ‘Mensen zijn druk, hebben minder tijd om te winkelen en willen dus het liefst in één keer een complete outfit shoppen. Daarom hebben we een groot aanbod aan kledingmerken en bieden we daarnaast ook schoenen en allerlei accessoires. Tijdens het winkelen schenken we een lekkere kop koffie en is er een iPad voor de partner die tijdens het passen even moet wachten. Bovendien maken we ook echt het verschil met onze eigen vermaak- en verstelservice.’
Hoe zien jullie de toekomst van de fysieke winkel in deze steeds digitaler wordende wereld?
‘Goed’, is de allereerste en overtuigende reactie van zowel Wilco als Willemijn. ‘De fysieke winkel blijft bestaan omdat we denken dat mensen het ook in de toekomst leuk blijven vinden om het dorp of de stad in te gaan om te winkelen. We hebben in coronatijd allemaal ervaren hoe naar het is als dat niet kan. Mensen waarderen het persoonlijke contact en willen er zeker van zijn dat dat wat ze gekocht hebben ook goed is. Bovendien wordt duurzaamheid ook belangrijker. Steeds meer klanten willen geen overmatig transport door alle retourzendingen en kiezen bewust voor merken die kritisch kijken naar een ‘groener’ productieproces en betere arbeidsomstandigheden. Dat is ook waar wij bewuste keuzes in maken zodat winkelen bij ons zowel verantwoord als heel leuk is en blijft!’
Ben je benieuwd naar Nuvelstijn Mode en Meis & Jip? Ga dan naar www.nuvelstijnmode.nl en www.meisenjip.nl en volg ze op social media!