Na héél veel kopjes koffie hakten ze de knoop door: we gaan het gewoon proberen. Inmiddels weten Maarten (29) en Pieter (32) dat hun samensmelting een goede keuze is geweest.

De afgelopen jaren hield Maarten zich voornamelijk bezig met zoekmachineoptimalisatie (SEO), maar de markt verandert door AI en de advieskant lonkte. De bedrijfseconoom is een echte specialist. “Een bewuste keuze, want zo maak je onderscheid en kun je echt het verschil maken.” Pieter ziet zichzelf juist als generalist. Een marketeer die breed inzetbaar is, vanuit meerdere invalshoeken kan meedenken en klanten een breed pakket kan aanbieden. Als je in de breedte werkt, kun je meer impact maken, is Pieters mening.

Door deze visies en krachten te bundelen ontstond er een krachtig concept. “Met mijn aanpak kunnen we elke klant van 0 naar een 7 helpen”, zegt Pieter. “Daarna heb je specialisten nodig. Met het specialisme van Maarten en de andere jongens in SEO, SEA, emailmarketing en social media kunnen we van die 7 een 9 maken.”

Dicht bij de klant

Pragmatisch, persoonlijk en holistisch, zo omschrijven de twee ondernemers de werkwijze van MarketingBuddy. “We zijn nuchter met een duidelijk doel voor ogen. We zijn toegankelijk, goed te bereiken en hebben een brede blik”, legt Maarten uit. De naam MarketingBuddy weerspiegelt hun werkwijze: dicht bij de klant staan en fungeren als een betrokken partner die meedenkt, uitlegt en bij wie je met je vragen terecht kunt. Een buddy dus.

De twee jonge vaders vullen elkaar goed aan. “Maarten is analytisch en duidelijk. Ik vind het mooi om te zien hoe hij met klanten omgaat en heel snel een verdiepingsslag kan maken”, zegt Pieter. Maarten is blij met Pieters goede visie en zijn grote netwerk. “Hij kent werkelijk iedereen bij naam.”

Begin juli zetten de twee ondernemers hun handtekening onder de samenwerking, maar ze werken inmiddels al een aantal maanden samen. De voordelen van krachten bundelen hebben ze al ervaren. “Meer structuur, gedeelde verantwoordelijkheden en een sparringpartner om je ideeën mee te delen. Dat vind ik de grootste winst”, zegt Maarten. “Samen kunnen we ook iets meer risico’s nemen, bijvoorbeeld met betrekking tot personeel en we hebben meer kennis in huis.”

Genoeg kansen

Inmiddels zitten ze met zes man sterk op de bovenverdieping van de Kastanjehof. Voorlopig, want de lat ligt hoog en de dromen zijn groot. ‘We willen groeien, een eigen locatie in de toekomst en een stevig team bouwen die alle kennis in huis heeft”, dromen de heren hardop. “We willen meegroeien met onze klanten en daarbij goed kijken naar de kansen van onze klanten.”

Voor MarketingBuddy zien ze eveneens kansen genoeg. Vooral in de MKB-sector. “Marketing kan soms voor de gemiddelde MKB-er ‘abracadabra’ zijn. Er zijn behoorlijk wat bedrijven zonder duidelijk plan of strategie. Soms denken ze dat dingen werken, maar blijkt uit analyse anders”, vertelt Maarten. Met marktonderzoek, strategisch advies, kritische vragen en een helder marketingactieplan kunnen ze van meerwaarde zijn voor ondernemers in de regio. Pieter: “Op gevoel kun je best starten, maar je moet het uiteindelijk onderbouwen met data. Alleen dan kun je bijsturen en weet je aan welke knoppen je moet draaien als het even niet zo goed gaat.”