‘Toen wij in 2019 ons restaurant De Woage openden, zijn we heel rustig begonnen, gewoon met schnitzel, kip, mosterdsoep en meer van dat soort gerechten. Want we wilden niet dat de drempel te hoog zou zijn om hier te komen eten. Uiteraard wel allemaal zelf gemaakt en heel erg lekker’, vertellen eigenaren Jelle Jansen en Corine Kleine glimlachend bij de herinnering.
En juist die eenvoud, gecombineerd met de ongeëvenaard lekkere smaak, maakte zoveel indruk op de MICHELIN-inspecteurs, dat ze De Woage dit voorjaar een ster toekenden. Voor Jelle en Corine was dat een complete verrassing, waar ze nog elke dag van genieten. Wat betekent de toekenning van deze eerste ster voor hen en voor het restaurant?
Verrast door de MICHELIN ster
Toen Jelle en Corine op 24 april samen met ‘de jongens uit de keuken’, Christiaan en Robbert Hakkers, op weg waren naar de uitreiking van de MICHELIN sterren, hadden ze geen idee van wat ze te wachten stond. ‘We vonden het al heel mooi dat we al vanaf het begin in 2019 waren opgenomen in de MICHELIN gids’, vertelt Corine enthousiast. ‘We gingen dus nietsvermoedend met de trein naar Amsterdam, broodjes en gebakken eitjes mee’, herinneren ze zich schaterlachend. ‘Toen onze naam die avond werd afgekondigd, drong het in eerste instantie niet eens tot ons door en onze verbazing is ook duidelijk terug te zien op alle foto’s en video’s. Maar natuurlijk zijn we heel erg blij met deze waardering en erkenning!’
De agenda staat vol
De dagen na de uitreiking bleven de felicitaties, cadeaus en bossen bloemen maar binnen komen en vierden ze de ster met het personeel, vrienden, familie en de buurt. En natuurlijk trok de ster ook nieuwe klanten aan. ‘Ineens stond de agenda vol, niet alleen voor diezelfde week maar ook voor alle weken daarna. Onze gasten komen nu van verder weg en het publiek is diverser geworden. Dat is heel leuk en het geeft een extra lading aan ons werk. Sommige gasten komen speciaal vanwege de ster en je wilt dan wel voldoen aan de verwachtingen. Dat maakt je scherper’, verklaart Jelle. Tegelijkertijd stralen ze beiden een bepaalde rust en ontspannenheid uit. ‘We hebben de ster gekregen voor hoe wij gewend zijn te werken. We kunnen dus gewoon blijven doen wat we al deden, ontzettend lekker koken’, relativeert Corine.
‘We willen dat onze gasten zich hier thuis voelen en graag bij ons terugkomen’
Huiselijkheid en toegankelijkheid zijn belangrijk
Jelle en Corine genieten zichtbaar van de drukte en de nieuwe gasten, maar zijn minstens zo blij met het feit dat ook hun vertrouwde gasten nog steeds terugkomen. ‘We hechten in ons restaurant veel waarde aan huiselijkheid en toegankelijkheid. Als je hier binnenkomt, moet het voelen als een warme deken en we houden van interactie met onze gasten’, zo benadrukt Corine. Jelle knikt instemmend en vult aan: ‘Verder kiezen we bewust voor de combinatie van à la carte en een menu. Je kunt hier dus heel uitgebreid en avondvullend eten, maar je kunt ook gerust kiezen voor twee of drie gerechten en op tijd weer naar huis gaan.’
Manier van werken blijft gelijk
Die eigenheid willen ze ook na het verkrijgen van de MICHELIN ster, blijven behouden. ‘Dat betekent bijvoorbeeld dat hier nog steeds jonge meiden uit de buurt in de bediening werken. Ze weten precies wat we van ze verwachten, zijn daarnaast heerlijk onbevangen en hebben van een hele leuke interactie met de gasten. Daar kan ik echt van genieten als ik dat zie’, vertelt Corine zichtbaar tevreden. Ook hun prijsniveau is vrijwel gelijk gebleven. ‘We zijn niet ineens anders gaan werken of andere producten gaan gebruiken want we hebben bewezen op deze manier iets goeds te kunnen maken. Bovendien willen we dat onze vertrouwde gasten van voor de ster, ook nog steeds bij ons kunnen blijven eten en dat ze blijven terugkomen. Dat is waar wij ons goed bij voelen.’
Doen waar we blij van worden
Wat zijn Jelle en Corines ambities voor de toekomst? ‘We zijn in 2019 samen deze uitdaging aangegaan om te doen wat we allebei leuk vinden en samen een fijn leven te hebben. We zijn heel blij met ons team en voelen ons thuis hier in Gramsbergen. Voor de toekomst willen we graag een mooi stabiel bedrijf blijven waar mensen uit de regio graag blijven komen eten. Voor sommigen klinkt dat misschien kneuterig, maar wij worden hier heel blij van!